Autonomiczne autobusy elektryczne w Sion (Szwajcaria) od 2015 r.

W polskich mediach pojawiła się informacja, że miasto Gdańsk zamierza uruchomić pierwszą w Polsce linię autonomicznych busów. Brawo dla Gdańska! Pisaliśmy o podobnej inicjatywie jaką wdrożył niedawno Singapur. Dziś chcemy przybliżyć linię autonomiczną obsługiwaną przez autobus elektryczny w szwajcarskim mieście Sion – stolicy kantonu Valais.

Szwajcarska poczta operująca połączeniami autobusowymi poprzez własną firmę transportową PTT PostAuto po uzyskaniu zgody władz na uruchomienie wahadłowego połączenia autonomicznego Starego Miasta w Sion ze stacją kolejową wprowadziła projekt w życie wspólnie z miastem Sion, kantonem Valais i Politechniką w Lozannie. 15 grudnia 2015 r. dwa autonomiczne samochody elektryczne wjechały na plac de la Planta skąd jechały w kierunku stacji kolejowej.

Do realizacja projektu wykorzystano autobusy elektryczne autonomiczne produkowane przez francuską firmę NAVYA. Te 5-metrowe busy mogą zabierać 9 pasażerów przewożąc ich z prędkością do 45 km/h. W mieście Sion kursują one jednak z prędkością ograniczoną do 20 km/h. Projekt Smart Shuttle Sion został opracowany przez start-up BestMile, założony w 2014 r. przez absolwentów Politechniki w Lozannie (EPFL). Inżynierowie BestMille z naukowcami z Politechniki poświęcili 2 lata na opracowanie specjalnego oprogramowania dla projektu autonomicznego pojazdu dostosowanego do poruszania się w ruchu miejskim. Pierwsze egzemplarze z zaimplementowanym systemem były testowane przez pół roku przez studentów Politechniki na terenie ich kampusu przewożąc ich ok. 8.000. Celem opracowania było nie tyle zastąpienie obecnej komunikacji przez pojazdy autonomiczne ile uzupełnienie poprzez skierowanie małych busów autonomicznych w wąskie uliczki miast oraz tam gdzie zwykła komunikacja byłaby zbyt droga.

Opracowany system pozwalał pojazdowi na natychmiastowe awaryjne zatrzymanie w przypadku stwierdzenia jakiejkolwiek przeszkody na drodze. Przykładem może być nagłe wtargnięcie na tor jazdy pieszego zapatrzonego w ekran swojego smartfon. Autobus wyposażony w liczne czujniki, radar, GPS potrafi zatrzymać się w bezpiecznej odległości. Z uwagi na to, że jest to faza testowa w każdym pojeździe dla zapewnienia maksimum bezpieczeństwa podróżnych znajdował się dodatkowo kierowca, który jedynie nadzorował całość bez ingerencji w proces jazdy. Specjalna platforma pozwala sterować zdalnie takim pojazdem. System przewiduje możliwość kierowania przez jednego pracownika do 50 autobusów jednocześnie.

Na filmie poniżej opublikowanym przez gazetę 24heures z Lozanny przeżyjecie podróż takim pojazdem:

Autobusy z Place de la Planta do Valère i Tourbillon od wiosny 2016 kiedy uruchomiono regularne przejazdy przewiozły ponad 60.000 turystów do października 2016 r. bez opłaty, bowiem ustalono, że przez pierwsze 2 lata przejazdy będą bezpłatne.

Niestety pod koniec września 2016 r. doszło do niegroźnego wypadku z udziałem owego busa w wyniku czego testy zawieszono motywując to koniecznością dokładnego przebadania przyczyn i zastosowania odpowiednich zabezpieczeń. Wypadek nie zagroził nikomu, straty były nieznaczne. Bus zahaczył o otwarte drzwi samochodu dostawczego lekko uszkadzając je oraz elementy nadwozia busa. System pojazdu nie rozpoznał przeszkody w postaci otwartych drzwi dostawczaka, dlatego doszło do małej kolizji.

Przez rok czasu inżynierowie pracowali nad poprawą i dostosowaniem systemu do wszelkich nieprzewidzianych sytuacji. W październiku 2017 r. (po roku przerwy) autobusy te powróciły do służby na terenie miasta Sion. Dziś są bezpieczne i niezwykle popularne.

Oprócz Sion kilka innych miast w Szwajcarii także testuje autonomiczne busy: mi.in Fryburg (trasa do centrum innowacji w Marly, czy Berno w centrum miasta.

red. ge24.pl